Legalizacja zbiorników LPG i CNG Warszawa
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 GRUDNIA 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. Nr 32 poz. 0262)
§ 4. 1. Zbiorniki (butle) powinny spełniać wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego.
Zgodnie z przepisami ustawy o "Dozorze Technicznym" z dn. 21.12.2000 roku (Dz.U. Nr 122) oraz Regulaminu O.N.Z. Nr 67.01 na użytkownikach pojazdów samochodowych wyposażonych w gazowy układ zasilania spoczywa obowiązek badań okresowych /legalizacyjnych/ zbiorników L.P.G i CNG. Przepisy stanowią, że badania okresowe /legalizacyjne/ zbiorników L.P.G.
(dot. zbiorników walcowych i toroidalnych) przeprowadza się nie później niż po 10 latach licząc od daty ich wyprodukowania,
a zbiorniki CNG po 3 latach (badania odbiorczego, oznakowanego na tabliczce znamionowej zbiornika). Badania okresowe /legalizacyjne/ zbiorników L.P.G. i CNG obejmują:
- oględziny zewnętrzne i w miarę możliwości oględziny wewnętrzne zbiornika,
- hydrauliczną próbę ciśnieniową z ciśnieniem próbnym 3 (MPa) dla zbiorników LPG,
- hydrauliczną próbę ciśnieniową z ciśnieniem próbnym 30 (MPa) dla zbiorników CNG,
- pomiar grubości ścianki zbiornika,
- inne próby i badania określone przez Inspektora Transportowego Dozoru Technicznego przeprowadzającego badania w zależności od stanu technicznego zbiornika i jego konstrukcji.
Wszystkie zbiorniki ciśnieniowe montowane w samochodach są poddawane badaniu odbiorczemu zaraz po wyprodukowaniu,
a także po upłynięciu ważności takiego badania. Ważność badania zbiorników produkcji polskiej upływa po dziesięciu latach,
a ich żywotność całkowita wynosi 20 lat od daty wyprodukowania o ile homologacja zbiornika nie mówi inaczej.
Zbiorniki zamontowane za granicą by mogły być zarejestrowane w Polsce (na przykład w sprowadzonym samochodzie), przed rejestracją auta muszą przejść legalizację krajową niezależnie od swojego wieku czy pochodzenia więc również takie badanie tyczy się zbiorników produkcji Polskiej kiedy są zamontowane poza naszą granicą.
Obecnie wyróżniamy dwa rodzaje badań zbiorników:
Badanie Doraźne:
Badanie powłoki zewnętrznej zbiornika, oraz szczelności zaworów w nim zastosowanych. Badanie to stosujemy w przypadku zbiornika LPG i CNG młodszego niż 10 lat i najczęściej odbywa się bez demontażu go z samochodu
Badanie Okresowe:
Badanie powłoki zewnętrznej zbiornika, rewizja wewnętrzna zbiornika, badanie wytrzymałości ciśnieniowej zbiornika (tzn. próba wodna). Badaniu takiemu poddawany jest każdy zbiornik LPG i CNG starszy niż dziesięcioletni po wcześniejszym zdemontowaniu go z samochodu i opróżnieniu z pozostałości gazu.
Koszt badania zbiornika zależny jest od konstrukcji zbiornika, wieku oraz umiejscowienia w samochodzie.
Rozróżniamy zbiorniki:





Na badanie legalizacyjne zbiorników prosimy umawiać się telefonicznie. W umówionym terminie prosimy o pozostawienie samochodu z wyjeżdżonym gazem ze zbiornika na około siedem godzin. Nie ma potrzeby przywożenia zdemontowanego zbiornika - zajmiemy się wszystkim. Na miejscu prosimy o wypełnienie upoważnienia, które jest nam potrzebne do wykonania badań oraz ksero dowodu rejestracyjnego.
Możesz upoważnienie pobrać tu:
UPOWAŻNIENIE >>
wypełnij je i przywieź wraz z kserem dowodu rejestracyjnego a zaoszczędzisz sobie czas przy zostawianiu samochodu.
Przepisy dotyczące warunków eksploatacji i badania zbiorników:
DOKUMENT 1 pobierz >>
DOKUMENT 2 pobierz >>
W naszej ofercie jest także:
- legalizacja zbiorników (Warszawa)
- legalizacja butli (Warszawa)
- legalizacja LPG (Warszawa)
- legalizacja CNG (Warszawa)
Copyright ®
Warszawa
Warszawa